fredag 22. februar 2013

Oppskrift på heklet lue


Det finnes så mange tips på morsomme luer på nettet.
Jeg har for eksemplet heklet noen som jeg har lagt ut her å bloggen min.
Nå har  jeg laget en grunnoppskrift, dersom noen ønsker å forsøke seg.  Denne ha jeg benyttet på pandaluene:

Jeg har benyttet forskjellige garnsorter som passe til heklenål nr. 3,5.
Heklefastheten må ikke være for løs – da blir ikke resultatet så bra.

Begynner med å legge opp 4 lm som tas sammen til en ring.
Omg. 1:   3 lm (= 1 st og alle stavomganger begynner med 3 lm) + 15 st i ringen. Kjm i 3 lm.
Omg. 2:   2 st i hver st omg ut og avslutt med 1 kjm i 3 lm.
Omg. 3:   3 lm, *2 st i neste st, 1 st I neste*.  Gjenta ** ut omg
Omg.4:    3 lm, 1 st *2 st i neste st, 1 st  de 2 neste st*. Gjenta ** ut omg.
Omg. 5:   3 lm, 1 st i hver av de 2 neste st *2 st i neste st , 1 st i de 3 neste st*. Gjenta ** ut
omg.
Omg. 6:   3 lm, 1 st i hver st ut omg.
Omg. 7: 3 lm, 1 st  i hver av de 3 neste st *2 st i neste st ,1 st i de 4 neste st*. Gjenta  ** ut omg.
Slik fortsetter økningen inntil ønsket størrelse.
Deretter hekles 1 hvst i hver st inntil ønsket lengde på lua.
Deretter hekles øreklaffer tilsvarende størrelse på lua.
Du må minke antall masker for hver omgang slik: På start av omg. 2 lm hopp over 1 m 1 hvst i neste til det gjenstår 2 m: heklekrok ned i nest siste m og trekk ut tråden, så tas heklekroken ned i siste m og trekk gjennom alle m.  Til slutt hekler jeg en omg. fm rundt hele lua for å få en pen avslutning.  Til små hoder fórer jeg også lua.

Måletabell:

Størrelse                                 Omkrets hode             Lengde lue  (inch som er 2,54 cm)

3 – 6 mnd                               13-14                           6,5-7
6 -12 mnd                               16-19                          7,5      
12 mnd – 3 år                         18-20                          8
3 – 10 år                                 19-20,5                       8,5

Finne riktig diameter etter økning:  omkrets / 3,14
3-6 mnd: omkrets 13 inch eller 33 cm – hekle med økning til diameteren er ca. 10,5 cm.

Så er det bare å bruke fantasien eller tips på nett om hvordan utseende skal være.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar